Hoeden & Kragen

Prinsjesdag & de Troontrede zijn momenten om weer eens lollig commercieel in te haken in allerlei media. Dit jaar waren het hoofdzakelijk flauwe aftreksels uit de auto-industrie over de Gouden Koets en allerlei worsten die je in het Koffertje van Dijsselbloen werden voor gehouden. Gelukkig is er dan ook nog Amstel Bier

Inhaker Amstel Bier Prinsjesdag

Normcore

NirmcoreInternet legt het hele spectrum bloot van hoe jongeren zich proberen te onderscheiden en welke uitersten daarin te vinden zijn. Rutger van den Berg, researcher bij YoungWorks, schetst het beeld. Herkenbaar?

Lees verder

Echt HEMA

CadeautjesHEMA gaat een nieuwe fase van het bestaan in. Met nieuw ingerichte winkels, presentatie op tafels in plaats van in de schappen, meer aandacht voor gemaksvoeding, meer eenpersoonsmaaltijden en – verpakkingen, 620 blijmakende cadeautjes voor weinig,  maar natuurlijk nog wel met de onverwoestbare hartklepvervettende rookworst. Winkelen bij HEMA moet  een belevenis worden, vooral om het verlies van een royale 16 mio euro in 2015 glad te trekken. Aldus Ronald van Zetten, de Grote Baas van deze Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Het wordt allemaal anders. En niet vanwege de concurrentie van Action of Primark, ben je gek, dat heeft er niets mee te maken. Lees verder

#theicebucketchallenge

icebucketDe koude rillingen lopen nog steeds over mijn rug. Niet omdat ik een emmertje ijswater over mijzelf heb uitgestort, maar vanwege het feit dat via social media in no time een mondiale hype is gecreëerd tbv van het ALS-fonds. De bedenkers daarvan nomineer ik tot de social media top creatives van 2014 en ver daarna. Effectief ook? In Nederland is er tot eind augustus 1 miljoen gedoneerd aan het ALS fonds, het aantal donaties per maand is opgelopen van 200 naar 20.000. Geld is natuurlijk mateloos belangrijk in het kader van verder onderzoek naar deze afgrijselijke spierziekte. Het gedoneerde bedrag lijkt relatief weinig. Maar ik denk dat er weinig mensen in ons waterlandje rondlopen die nu nog niet weten wat ALS is. En dat is een prachtig vertrekpunt voor vervolg acties. Lees verder

innovation and you

Philips LogoPhilips is helemaal los met zijn nieuwe merkpositionering. Innovation and you is de tagline die samenballend weergeeft waarom Philips innoveert: voor jou dus. Voor een betere maatschappij, voor een leefbare, gezonde en veilige wereld. En natuurlijk voor Philips zelf, want met deze nieuwe strategie moet het weer een toonaangevende en vooral zeer winstgevende mondiale organisatie worden. Money and you speelt gewoon knalhard mee. Daar is op zich niks mis mee, maar toch…. Toen ik onlangs  de eerste commercial op mijn oude beeldbuis zag verschijnen schrok ik wel een beetje. Deze film rondom innovation and you (let op de eigentijdse kleine lettertjes) heeft wel een erg dik sausje van maatschappelijk welbevinden, van maatschappelijke verantwoordelijkheid, over zich. Met trage vrij traditionele beelden, en een voice over die je eerder bij een begrafenisonderneming als Yarden verwacht dan bij een bedrijf dat full swing innoveert. Lees verder

Slogan

Kent u hem nog, die hele oude grap van spijkerfabrikant Van Leeuwen die zocht naar een nieuwe slogan? De eerste die werd bedacht door een reclameman was “nou ben ik van het kruis gepleurd, dat was met de spijkers van Van Leeuwen nooit gebeurd”. Na afkeuring door R.K. Van Leeuwen himself kwam er een positief alternatief:  ”Dankzij de spijkers van Van Leeuwen, hang ik hier al eeuwen”. Na een tweede afkeuring nam de gefrustreerde reclameman wraak: “Bij Van Leeuwen zijn het zeikers, maar ze hebben prima spijkers”. Toch bleek deze melige mop een aanknopingspunt dan wel inspiratiebron voor Jozefs Timmerwerken die vorig jaar de prijs  voor de Slechtste Slogan van Nederland won: “Jozefs Timmerwerken, al meer dan 2000 jaar een begrip”. En daarmee verdiende deze onderneming niet alleen een award maar ook nog eens een 10-daagse  gratis radiocampagne op Radio Veronica. Resultaat: veel publiciteit en ook nog eens heel veel nieuwe klanten. De Slechtste Slogan van Nederland is een puntgaaf initiatief van Radio Veronica-jock Rick van Velthuysen die daarover zegt: “Zelf zit ik veel op de weg en je moest eens weten wat je dan elke dag aan busjes, vrachtwagens en auto’s tegenkomt van bedrijven met een opmerkelijke slogan. Soms zijn ze zo hilarisch slecht dat ik moeite moet doen om niet tegen de vangrail te sturen. Daarom besloot ik in 2012 om een jaarlijkse verkiezing in het leven te roepen”. Dit jaar won autobedrijf Joustra Merkenherstel uit Halfweg met de kreet: “Een deuk van heb ik Joustra”, op de voet gevolgd door  “Hé, Cake Je Naar Mijn Gebak?!” van Bakkerij Dam uit Nieuw-Beijerland, “Lekt Er Wat? Bel Dan Ad!” van het Kwintheulse Loodgietersbedrijf Ad van den Elshout,  “Kwaliteit die u blijft achtervolgen” van Karreboer Aanhangerverhuur en “Geen woorden maar draden” van Haitsma Installatietechniek.  Lees verder