Slogan

Kent u hem nog, die hele oude grap van spijkerfabrikant Van Leeuwen die zocht naar een nieuwe slogan? De eerste die werd bedacht door een reclameman was “nou ben ik van het kruis gepleurd, dat was met de spijkers van Van Leeuwen nooit gebeurd”. Na afkeuring door R.K. Van Leeuwen himself kwam er een positief alternatief:  ”Dankzij de spijkers van Van Leeuwen, hang ik hier al eeuwen”. Na een tweede afkeuring nam de gefrustreerde reclameman wraak: “Bij Van Leeuwen zijn het zeikers, maar ze hebben prima spijkers”. Toch bleek deze melige mop een aanknopingspunt dan wel inspiratiebron voor Jozefs Timmerwerken die vorig jaar de prijs  voor de Slechtste Slogan van Nederland won: “Jozefs Timmerwerken, al meer dan 2000 jaar een begrip”. En daarmee verdiende deze onderneming niet alleen een award maar ook nog eens een 10-daagse  gratis radiocampagne op Radio Veronica. Resultaat: veel publiciteit en ook nog eens heel veel nieuwe klanten. De Slechtste Slogan van Nederland is een puntgaaf initiatief van Radio Veronica-jock Rick van Velthuysen die daarover zegt: “Zelf zit ik veel op de weg en je moest eens weten wat je dan elke dag aan busjes, vrachtwagens en auto’s tegenkomt van bedrijven met een opmerkelijke slogan. Soms zijn ze zo hilarisch slecht dat ik moeite moet doen om niet tegen de vangrail te sturen. Daarom besloot ik in 2012 om een jaarlijkse verkiezing in het leven te roepen”. Dit jaar won autobedrijf Joustra Merkenherstel uit Halfweg met de kreet: “Een deuk van heb ik Joustra”, op de voet gevolgd door  “Hé, Cake Je Naar Mijn Gebak?!” van Bakkerij Dam uit Nieuw-Beijerland, “Lekt Er Wat? Bel Dan Ad!” van het Kwintheulse Loodgietersbedrijf Ad van den Elshout,  “Kwaliteit die u blijft achtervolgen” van Karreboer Aanhangerverhuur en “Geen woorden maar draden” van Haitsma Installatietechniek. Daar sta je dan als serieus reclameman, conceptontwikkelaar  en copywriter, die altijd tracht de merkessentie samen te ballen een in intelligente, geestige, indringende  dan wel spraakmakende pay off. Via mooie strategische marcom modellen in dik betaalde rapporten funnelen we ons  er altijd wel verantwoord maar vaak nietszeggend uit. Want welke relatief grote merken horen bij: “er is altijd iets te doen”, of “helpt u alles te verwezenlijken” of “verrassend volledig, verbazend voordelig”?  Retteketet, gaat er al een lichtje branden? Natuurlijk zijn er pareltjes ontstaan, gecreëerd door veelal intuïtief creatieve geesten, met veel gevoel voor taal en communicatief vermogen. In 1 tegen 100 speel je niemand weg met de antwoorden op vragen als “Wij van … adviseren…” of  “u moet de groe(n)te van … hebben”. Tja, wat is een goede slogan? Robert Joustra van Joustra Merkenherstel laat weten: “Dit is supergaaf! We werken hier in een klein bedrijf met maar vier mensen en ik doe de administratie gewoon aan de keukentafel. Dankzij een gezellige avond in het café, toen ik deze slogan verzon, heb ik ineens een gratis reclamecampagne op Radio Veronica. Ik lach me nu dus een deuk van heb ik Joustra!” Gelijk heb je Robert, er is geen betere.

 

Reacties zijn gesloten.