innovation and you

Philips LogoPhilips is helemaal los met zijn nieuwe merkpositionering. Innovation and you is de tagline die samenballend weergeeft waarom Philips innoveert: voor jou dus. Voor een betere maatschappij, voor een leefbare, gezonde en veilige wereld. En natuurlijk voor Philips zelf, want met deze nieuwe strategie moet het weer een toonaangevende en vooral zeer winstgevende mondiale organisatie worden. Money and you speelt gewoon knalhard mee. Daar is op zich niks mis mee, maar toch…. Toen ik onlangs  de eerste commercial op mijn oude beeldbuis zag verschijnen schrok ik wel een beetje. Deze film rondom innovation and you (let op de eigentijdse kleine lettertjes) heeft wel een erg dik sausje van maatschappelijk welbevinden, van maatschappelijke verantwoordelijkheid, over zich. Met trage vrij traditionele beelden, en een voice over die je eerder bij een begrafenisonderneming als Yarden verwacht dan bij een bedrijf dat full swing innoveert. Maar er is meer, uiteraard doet Philips ook aan storytelling via een online platform. Ongeveer de halve wereld trekt aan je voorbij en overal komen de beeldverhalen los over hoe Philips mens en maatschappij bij staat in hun streven naar een meer levenswaardig leven. Heel mvo hoor, dat wel. Maar opvallend daarbij is wel dat ik steeds maar geconfronteerd word met mensen die het eigenlijk helemaal niet zo slecht hebben. Zoals de well-to-do tandarts uit Tokio die vertelt over de stralende lach die je krijgt van de Philips Airbrush; een paardenboer in Argentinië die dolblij is met de Philips Maté waterkoker; de zeer kwieke Rotterdamse Opa & Oma die ’s avonds weer de straat op durven dankzij het Philips Citytouch Systeem; de Chinees met de smooth shaving and confident building Philips Sensotouch; zelfs de moeilijk barende moeder uit Kamuli in Oeganda is minder hulpbehoevend dan miljoenen andere barende moeders. Natuurlijk, er gebeuren bij Philips zeker bijzondere dingen op het gebied van veiligheid, gezondheid en medische wetenschap, het R&D budget bedraagt een slordige1,5 miljard. Maar het is allemaal te gelikt, het is zo onecht, het is zo overduidelijk strak geregisseerd, het zo borstklopperig van “kijk ons eens goed doen”. En al die gefilmde mensen die een positief statement afgeven over het weldoen van Philips, al die blijmoedig optredende endorsers, ze zijn ongetwijfeld goed beloond door onze voormalige Eindhovense gloeilampenfabriek. Philips wil de impact van zijn innovaties op het leven van mensen laten zien. Het eerste persbericht juicht: ‘Als nooit tevoren zet Philips de gebruikers van zijn producten in het middelpunt en toont het hoe met baanbrekende zorg-, licht- en consumentenoplossingen het leven van mensen over de hele wereld wordt verbeterd.’ Welke mensen over welke hele wereld? Ik kan zijn nog wel enkele maatschappelijke kommer-en-kwel gebieden ophoesten waar het nieuwe Philips logo zeker niet brandt op het City TouchSysteem. Daar hebben ze überhaupt geen stopcontact voor de Airbrush, de Maté waterkoker of de Sensotouch. Hé kom op Groothuis, kan je even ophouden met zeuren, jij komt toch ook uit het vak, het is maar reclame, het is maar innovation and you, begrijp je wel. Ja, dat begrijp ik.

Reacties zijn gesloten.