Echt HEMA

CadeautjesHEMA gaat een nieuwe fase van het bestaan in. Met nieuw ingerichte winkels, presentatie op tafels in plaats van in de schappen, meer aandacht voor gemaksvoeding, meer eenpersoonsmaaltijden en – verpakkingen, 620 blijmakende cadeautjes voor weinig,  maar natuurlijk nog wel met de onverwoestbare hartklepvervettende rookworst. Winkelen bij HEMA moet  een belevenis worden, vooral om het verlies van een royale 16 mio euro in 2015 glad te trekken. Aldus Ronald van Zetten, de Grote Baas van deze Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Het wordt allemaal anders. En niet vanwege de concurrentie van Action of Primark, ben je gek, dat heeft er niets mee te maken. Het is vooral vanwege de invloed van de economische crisis en internet, daar moet het antwoord op gevonden worden. Okee, je moet zo’n dramatische strategische switch natuurlijk wel verantwoorden, maar om nu alleen de economische crisis en internet de schuld te geven, terwijl Action en Primark topomzetten scoren lijkt me iets te simpel. Maar goed, Van Zetten is natuurlijk niet de eerste de beste, die weet vast wel wat goed is en op termijn succesvol. En die 16 mio verlies dan? Niet meer over zeuren. We gaan vrolijk verder. Eerst moet deze ommezwaai natuurlijk publiekelijk gecommuniceerd worden, want het valt niet mee om de oude HEMA in de mindset van de consument te vervangen door de nieuwe HEMA. Dat gebeurt nu onder andere door een TV-commercial waar nauwelijks waarneembare prullaria en andere producten op een rol pakpapier over het scherm gieren. Het zullen er op de kop af wel 620 zijn. Blijmakers dus. Maar je krijgt geen idee wat er nu precies te beleven valt in die verbouwde winkels. Sorry jongens, we draaien low budget, heeft er iemand nog een rolletje behang dat we kunnen filmen? En dan moet het ergste nog komen, de pay off, het statement dat alles dynamisch samenbalt. Ga even zitten, daar komt het resultaat van lang strategisch denkwerk: HEMA maakt gewoon bijzonder. Excusez le mot, maar daar krijg ik ‘m creatief niet echt van overeind, in geen 620 jaar. ”Uit onderzoeken hoorden we terug dat we veel meer moeten vertellen waarom onze producten beter en bijzonder zijn. Dat gaan we nu meer doen”, is de rationale van Ronald van Zetten. Gompie, zo word je dus gewoon bijzonder. Ik krijg daar een beetje een Klaverblad gevoel van, die lichtelijk duffe verzekeringsmaatschappij die als strategie het onveranderbare predikt. Want “als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder”. Ik wens Van Zetten veel succes. En hoop van harte dat zijn winkels straks weer echt HEMA zullen zijn.

 

Reacties zijn gesloten.