Stephen Covey

Zolang je denkt dat het probleem elders ligt, is die gedachte het probleem. Deze wijsheid van management goeroe Stephen Covey, bracht me even terug naar een periode bij een internationaal reclamebureau waar ik werkte als Account Director. Het was de tijd dat het bureauleven glorieerde, alles kon, alles mocht en alles moest. We kregen bezoek van een prospect, een potentiële nieuwe opdrachtgever. De DGA van bedrijf X had aangekondigd dat-ie geen new bizz toeters en bellen wilde, geen bureaupresentatie, geen tricks en truuks, hij kwam in eerste instantie zijn verhaal vertellen en daar moesten we dan in tweede instantie maar onze ideeën op los laten. De man kwam alleen, vroeg een glaasje water om zijn pillen in te nemen, ging zitten en begon zijn verhaal. Tweeënhalf uur later waren we volledig suf geluld. De potentiële klant gooide slechts problemen op tafel over de moeilijke marktsituatie, de concurrentie die aan het prijsvechten was, de moeite die het kostte om de distributie op peil te houden, de teruglopende rotatie van zijn producten, zijn managementteam dat niet in staat was om met zinnige gedachten te komen, zijn afdeling R&D die slechts met slechte oplossingen kwam, mislukte line extensions, productiemedewerkers die ongemotiveerd waren, het huidige reclamebureau dat niet deed wat hij wilde en zo meer. Dus mijne heren, wat kunt u hier aan doen? Op ons bureau werkte een absolute marketing whizzkid, een briljante man met een groot analytisch vermogen, en een heldere visie. Hij had slechts één makke, hij had weinig tact en ventileerde  zijn menig altijd zonder aanzien des persoons. Hij vatte de hele monoloog van de DGA in 30 seconden samen: mijnheer, uw bedrijf heeft geen probleem noch de producten noch uw medewerkers. U heeft een probleem of nog beter gezegd: u bent zelf het probleem. Zelden heb ik een DGA zo zien ontploffen. De man stond briesend op en verliet razendsnel ons pand. Zijn hoed en jas hebben we maar per taxi nagestuurd. Een paar maanden later lazen we over een management buy out van bedrijf X, een jaar daarna werden weer de eerste zwarte cijfers geschreven. Zie je wel, kirde whizzkid, ik heb het toch gezegd, die man was het probleem. Whizzkid werkte toen al lang niet meer intern bij ons, we hadden hem een free lance contract gegeven. Hij was ons postbus bureau, afdeling marcom strategie, ver weg van onze opdrachtgevers. Omdat hij niet zag dat bij het leggen van contacten en het onderhouden van relaties hij zelf het probleem was. En zolang je denkt dat het probleem elders ligt……

 

 

Reacties zijn gesloten.