Morgen bezorgen

Post.nl ontslaat steeds meer postbodes, Post.nl sluit steeds meer postkantoren, Post.nl gaat ook steeds meer brievenbussen verwijderen. Steeds meer leidt dus tot steeds minder. De reden? Door de invloed van de al dan niet sociale digitale media loopt het postverkeer snel terug en wordt het post- en pakjes bezorgen allemaal te duur. Bezuinigen dus maar. postbodes Nu kan ik me voorstellen dat je niet voor een steeds geringer aantal consumenten een full service organisatie kunt runnen met een heel fijnmazig en dus relatief duur nationaal netwerk. Maar communiceer dat dan ook duidelijk, beste postzegelverkopers! Stop dan in vredesnaam met het uitzenden van TV-commercials waarin gesteld wordt dat er altijd wel een postkantoor bij jou in de buurt is. Sluit zo’n boodschap dan ook vooral niet af met de vrolijke kreet “ het bezorgen van morgen” alsof je allerlei nieuwe klantvriendelijke diensten in het leven roept. En doe dat dan vooral niet  – even een opfrisser voor de spotjesjunks – via een dame in beeld die met haar uitdijende achterwerk niet meer in haar via de webshop bestelde one size fits all jeans kan en deze dan vrolijk terugbezorgt via Tanta Pos, gevestigd in een of andere obscure boekhandel. Nee, dan wil ik waarheidsgetrouw mijn oude buurvrouw zien die het contact met de buitenwereld veelal onderhoudt met het handgeschreven woord; die met haar rollator naar de brievenbus loopt en na een moeizame wandeling tot de conclusie komt dat die er niet meer is; die dus aan mij moet vragen of ik haar brieven ergens anders op de bus kan doen waardoor zij bijna helemaal de deur niet meer uitkomt. Kijk, dat is het bezorgen van morgen. Mantelbezorgen. Post.nl is weer typisch zo’n organisatie die oplossingen bedenkt die voor problemen zorgen. Want ook dit snijden in services is gewoon een lekker staaltje van structureel vastdenken. Ik bedoel, de postbode die kennelijk steeds minder moet bezorgen houdt dan toch ruimte over in zijn aan de dienstfiets bevestigde posttas. Kan-ie dan niet een vakje vrij maken en dat reserveren voor opgehaalde post?  Dan kun je in een klap alle brievenbussen verwijderen. Ja maar….ik hoor ze al denken bij Post.nl. Toch neem ik aan dat ze geloven in hun eigen corporate statement, in het bezorgen van morgen, dat moet ergens in de verte afgeleid zijn van een missie statement. Ik zou zeggen, ga een dagje met enkele non-conformistische denkers om tafel, hanteer desnoods het model van The Six Thinking Heads. Denk als Paul Arden en Berthold Gunster, denk vrij, denk om! In ons dorp heet de postbode Kees, een 100% klantgerichte brievenbezorger in hart en nieren met een ingebouwd servicegevoel; een man met maar een pootje aan zijn bril omdat-ie deze dan makkelijker kan afdoen en met zijn mond vasthouden als-ie de brieven in de bus doet. Kees doet al zijn leven lang aan het bezorgen van morgen. Maar als je hem vraagt wat hij nu eigenlijk met post heeft? “Ach mijnheer, ik ben eigenlijk een wandelend sociaal medium, de brievenbussen zijn mijn facebook, pingen doe ik via de deurbel en ik twitter rechtstreeks met de bewoners”. En morgen Kees? “Morgen gewoon weer  bezorgen, mijnheer”.

Reacties zijn gesloten.