HANK

Yahoo, we hebben er weer een platform bij, van Sanoma. HANK is de naam, gepositioneerd voor mannen van vandaag. Nee, niet voor mannen van gisteren, HANK is voor mannen (ik citeer inclusief grammaticale missers) “die zelf bepalen wat ze doen en hoe ze het beste uit zichzelf halen. Zo eentje die niet alleen vecht in het café, maar ook voor zijn carrière, familie en bestaan. HANK staat voor anders durven denken én doen. Soms goed, soms niet. HANK praat, lacht, werkt, voedt op en houdt huis”. Heeft u em? Ik zou alleen nog even willen weten over welke man we het dan eigenlijk hebben, aan – ouderwets gesproken – welk doelgroep profiel moet deze man voldoen? Ik citeer wederom: ‘De man van nu houdt allerlei bordjes in de lucht. Hij is al lang niet meer de holbewoner die gaat werken en zijn avonden snurkend op de bank doorbrengt. In plaats daarvan heeft hij de behoefte met andere mannen te praten over wat hem bezig houdt.’ Het leuke van Sanoma is dat deze uitgeversclub zo divers is. Men beheert namelijk onder andere ook de verlieslijdende TV-zender SBS6 die gecommuniceerd wordt met ‘televisie die je raakt. Ja Godbetere zeg, zo raak ik toch mooi in een identiteitscrisis. Enerzijds moet ik mijn avonden als een holbewoner snurkend achter de buis op de bank doorbrengen, en geraakt worden door Sterren die door het ijs zakken, plat op hun buik van de duikplank mieteren of van een skischans af flikkeren, anderzijds moet ik allerlei bordjes in de lucht houden. En waar gaat HANK dan over? Het eerste nummer, als je een digitale uitgave zo tenminste mag noemen, heeft een artikel over het spermaloze vaderschap, een verhaal over ‘wat wil het vrouwtje’, de 10 beste citaten uit het boekje van Meester Bart, een interview met Barry Atsma, een stuk over elke man  die recht heeft op zijn eigen plek, een blog van een meneer die niets heeft met klussen, en ga zo maar door. Ik voorspel dat HANK voornamelijk door vrouwen gelezen gaat worden, want die zijn al heel goed met bordjes. Heeft HANK toekomst, in het licht dat Sanoma binnen 2 jaar volledig digitaal wil zijn? Althans, dat zei Sanoma’s COO Print Henk Scheenstra tijdens een bijeenkomst van Bladen in de Balie. Het merendeel van de omzet en het resultaat moet binnen twee jaar uit digitaal komen. Scheenstra zei dat 90 procent van het mediagebruik nu al via schermen gebeurt. ‘En dus moeten we daar zijn’. De COO is somber over de toekomst van print. ‘Ook al verdienen we er nu nog heel veel geld mee. De vier sterkste merken blijven Libelle, Margriet, Donald Duck en Linda.’ HANK, is dat nu wat Scheenstra raakt?

Ik wens Sanoma met alle plannen heel veel sterkte. En wacht rustig af totdat Frank Pels in Adformatie een strip van de Opportunisten aan dit onderwerp wijdt.  Voor alle andere mannen van vandaag: zie www.websitevanhank.nl. En anders vanavond maar gewoon weer op de bank bij SBS6.

Reacties zijn gesloten.