Daan

Je zal toch maar Daan heten, en er uit zien als de reïncarnatie van J.P. Balkende. Dat is de Goden verzoeken.Daan We filmen een dag uit het leven van deze kennelijk nog ongerepte vrijgezel. ’s Ochtends vroeg begint Daan blijmoedig aan zijn werkdag, stapt fris en fruitig  de deur uit van zijn iets te riante villa, wordt nog even uitgezwaaid door het karakteristieke Gooische echtpaar Jut & Jul  en voordat hij zijn Opel Modalus bereikt wordt hij al getroffen door een meteoriet. Het is gedaan met Daan zou je dan denken. Maar nee hoor, Daan worstelt  zich onder de steen uit en roept verdwaasd met een min of meer Amerikaans accent “OK” en stort zich onverhoeds in de volgende rampspoed. Hij wordt achtereenvolgens getroffen door een Scudraket,  overreden door een trein die uit een bankgebouw komt denderen, opgeslokt door een Orka in een zwembad, geplet door een piano die uit een hijsblok lazert, geattaqueerd in zijn auto door een kraai – ja, ja we kennen onze Hitchcock klassiekers– en rijdt vervolgens de Opel Modalus in een groot gat. En telkens weer komt Daan min of meer verkreukeld tevoorschijn, en weet niet anders te mompelen dan “I am OK’.  Daan is als Donald Duck, de geslachtsloze eend die ook onsterfelijk is wanneer hij onder een stoomwals komt of door een betonnen muur wordt gemept.  Daan geeft het pas op wanneer een klein 12-jarig etterbuiltje hem met een pingpong balletje definitief afmaakt, terwijl hij uitgevloerd in het stof ligt. En wat is de moraal van het verhaal: ondernemers gaan door waar anderen stoppen. Ja, u leest het goed, ondernemers gaan door waar anderen stoppen! Al deze aanslagen worden opgeëist door  de Amersfoortse, de ondernemersverzekeraar. Maar het houdt nog niet op, de Amersfoortse doet het ook nog  sociaal mediaal. Via de website – waarop je meteen wordt geconfronteerd met dit filmpje –   word je nog even naar facebook.com/doorgaan verwezen. Daar lees je bij het profiel, terwijl je naar het beeld kijkt van Daan in het zwembad met zijn Orka: flexibel zijn en leren omgaan met tegenslag en commitment zijn noodzakelijk om succesvol te zijn, doorgaan waar anderen stoppen. Ah, dank u, dat was de diepere betekenis van dit verhaal. Ik zou trouwens een heel andere pay off gebruikt hebben: de Amersfoortse, de Al Qaida onder de verzekeraars. Ach, wat doet het er toe, met deze vorm van communicatie blazen ze zich vanzelf wel op.

Reacties zijn gesloten.